Thursday, February 21, 2008

ARTIS JEMPOLAN oleh Sabda S

ARTIS JEMPOLAN
Oleh Sabda S.
Mingguan Malaysia, 13 Januari 2008

NAMPAKNYA semua orang mesti jadi artis. Jadi penyanyi dan jadi pelakon. Kalau ingin disanjung dan dihormati macam menteri, macam Perdana Menteri; penyanyilah satu-satunya kerjaya paling dihormati.
Tidak perlu masuk universiti, tidak payah mengaji tinggi keluar negara; kalau kena dengan lagunya yang menjadi – memang boleh kaya-raya sebelum mati, fikir Farouk.
Siapa kata penyanyi miskin? Itu dulu. Sekarang era globalisasi, zaman orang berfikiran terbuka; semua orang suka berhibur bersuka-suka. Menteri suka, ulama suka, budak- budak kecil pun suka.
Pasaran produk nyanyian luas. Salurannya banyak dan ramai peminatnya dari berbagai-bagai bangsa dan peringkat. Kalau kena dengan lagunya, satu album boleh jadi jutawan boleh makan anak cucu zaman-berzaman. Farouk terus berangan.
Anggapan penyanyi tempatan tidak boleh bertahan hanya merupakan nada sumbang dari orang yang memang suaranya sumbang. Ia keluar dari mulut orang yang tidak mendapat tempat dalam industri hiburan, hingga meracau tak keruan.
Justeru sesiapa yang berhasrat ingin memartabatkan budaya, memang artislah pilihannya. Sebab itulah kita ingin terus menggalakkan lebih ramai penyanyi dan pencipta, biar meriah seluruh negara. Menteri-menteri suka ulama pun suka, fikirnya lagi.
Tidak perlu bersuara lunak dan kombinasi yang harmoni. Biar kecamuk antara solendro dan pentatonik atau pelog dan melodik, hatta campur aduk bersama raga dan hijaz atau siqah pun kalau memang penyanyinya ada aura boleh meletup macam asereje – jadi siulan seluruh dunia.
Memang… sekarang zaman golongan penyanyi di ambang lumayan. Kemunculannya dirangsang 24 jam melalui semua saluran. Radio yang dulunya diisi dengan berbagai-bagai rancangan pendidikan dan informasi, kini sudah jadi saluran hiburan dari petang hingga ke pagi dan dari pagi santak ke dinihari.
Sebab itulah terfikir dek Farouk, alangkah molek kalau boleh dibuka lebih banyak saluran TV yang menyediakan nyanyi-nyanyi; semua orang boleh berjoget sepanjang hari, itu lebih baik daripada berarak berdemonstrasi gila yang tidak menentu apa maunya.
Sekali terjongol di kaca TV sudah cukup buat media mengolahnya jadi bahan sensasi memulakan promosi. Sekali rakaman, boleh meletakkan seseorang jadi artis rakam wahid. Sebab itulah kalau ada yang pernah tercemar namanya dengan jenayah atau kegiatan anti- masyarakat hingga melibatkan hukuman yang berat-berat, carilah jalan jadi artis.
Dengan kedudukan sebagai artis pujaan, orang akan melupakan segala kutukan; malah kalau kena dengan lagu dan auranya boleh terbalik kod – yang dulunya mengutuk gila akan menyanjung gila lebih dari segalanya.
Memang... menteri suka ulama pun suka. Di sesetengah tempat majlis membaca yasin terpaksa ditangguh kerana orang ramai mengutamakan artis pujaan.
Di sesetengah kampung, majlis tahlil kematian terus lengang, selengang-lengangnya kerana semua orang tengok penyanyi pujaan membuat persembahan.
Kadang-kadang bukannya sedap sangat suara artis yang dipuja, tetapi melalui daya auranya yang kuat menjadikan semua orang tergila-gila; sementelahan pula memang sudah jadi budaya kita… semua orang suka nyanyi-nyani, suka berhibur dan bersukaria… Berteriaklah Perdana Menteri...! Kempen membaca di sana sini, kerana membaca modal insani, menjana tamadun hadhari; namun segalanya sekadar menjadi program jalanan bagi mengahabiskan peruntukan.
Pesta buku, karnival buku, jom buku, hore buku… namun yang menjadi ialah pesta lagu, karnival lagu, jom lagu dan hore lagu! Nak tau kenapa? Tak lain dan tak bukan, kerana menteri-menteri suka ulama pun suka, jawab hati kecil Farouk.
Masakan menteri buat silap, fikirnya lagi. Takkan ulama salah ijtihad. Dalam ramai-ramai umarak dan fuqahak, masakan tidak ada yang bertaraf mujadid yang boleh memberi keberkatan kepada rakyat dan negara, fikir Farouk lagi.
Memang betul, bak kata seorang penyiar… membuat sesuatu program siaran, biarlah lebih banyak yang suka dari yang tidak suka. Apa gunanya buat program hebat-hebat kalau orang tidak tengok.
Sebab itu kalau boleh... tidak perlu rancangan itu ini. Kalau boleh nyanyi-nyanyi disiarkan secara langsung saban hari. Sesekali selitkan lawan bola dan sidang Parlimen, sebab yang itu ramai peminatnya. Tetapi yang lain-lain, eloklah hentikan saja, fikirnya menyetujui trend terkini.
menyanyi
Tidak salah menyukai lagu dan meminati penyanyi. Di samping jadi hobi, sekali sekala boleh menyanyi sendiri dalam sebarang majlis atau parti. Sesekali tunjuk bakat, apa salahnya...? Daripada mengumpat dan mencerca orang, lebih baik menyanyi dalam majlis-majlis rasmi.
Kalau boleh jangan ada slot yang mengarut dan merapu. Sesekali bolehlah tayang drama-
drama meja makan, cakap-cakap melalui telefon dan membentak-bentak antara anak dan orang tua, kerana adegan-adegan itu lebih mudah dan murah pembikinannya.
Sementara masa yang selebihnya lebih baik diisi dengan lagu-lagu moden terkini; termasuk kisah artis, kehidupan artis, percintaan artis, dapur artis, baju dan kelambu artis; kerana cerita-cerita sebegitu lebih disukai ramai.
Farouk membiarkan saja ledakan fikirannya yang menggila. Dia terfikir, alangkah molek kalau keghairahan masyarakat terhadap hiburan ditambah dengan peraduan tari-menari dan joget-jogetan yang disertai oleh semua golongan; dari semua peringkat dan lapisan dengan tidak mengira pangkat dan kedudukan, barangkali lebih diminati daripada program yang bukan-bukan.
Sambil jogetan sambil senaman. Itu mungkin lebih popular dan lebih banyak peminatnya, daripada buat program yang beratberat, sedang orang ramai tidak ambil berat. Salah-salah hemat mereka tukar siaran, tutup siaran dengan kaki. Klik.
Sesekali terfikir juga... ingin melontarkan idea gilanya kepada pak menteri, tetapi apabila memikirkan betapa menteri-menteri lebih arif dan lebih bijaksana, dia melupakan saja hasratnya. Tulis cerpen lebih baik, fikirnya.
Lain padang lain belalang. Lain belalang lain kesukaan. Ada yang suka daun muda dan ada yang suka daun tua. Seperti manusia ada yang suka hiburan sampai usia senja, dan ada yang berserban melilit sejak remaja.
Pendeknya, di zaman yang hampir kiamat ini, macam-macam boleh jadi. Ada ustaz yang dulu berkupiah lembik mulai buka ubun-ubun kerana ingin mendekati golongan remaja, sedang artis pula ada yang berasa lebih selesa dengan bertudung hanya menampakkan muka. Pelik tetapi benar.
“Ulama...kalau sudah berani melondehkan ubun-ubun, sama seperti melondehkan seluar....!” Itu kata seorang maulana. Entah dari mana nasnya dia kurang pasti. Tetapi sewaktu diajukan isu itu kepada tuan punya diri, ulama itu menjawab: “Yang penting, ialah niat…!”
“Ewaa…!” Jawab Farouk.
ii
Lain padang lain belalang. Lain negeri lain persepsi. Lain bangsa lain kesukaannya. Sebab itulah, di sesetengah negara orang memuja usahawan atau karyawan.
Di India umpamanya orang memuja peguam dan di Jepun orang memuja saintis dan pereka; tetapi di Malaysia, artis tetap jadi pilihan utama. Kita dengan cara kita. Peduli apa orang lain kata…
Timur Barat Utara Selatan, kerjaya artis memang nombor wahid. Justeru itu tidak salah memuja artis, penyanyi dan pelakon. Sebab mereka pun pejuang budaya, pahlawan seni warisan bangsa.
Golongan artis juga membayar cukai membayar zakat dan sama-sama membayar berbagai-bagai-kenaikan harga. Apa salahnya meminati mereka? Lagipun… menteri-menteri suka ulama pun suka.
Assalaamualaikum!!!
Farouk terkejut lalu bingkas membuka pintu.
“Waa… ustaz pun tengok rancangan… err... Mencari Biduan jugakah…!?"
-Sekali-sekali… sambil baring-baring...! Jawab Farouk seraya tersengih.
Belum pun sempat kawan itu masuk, Farouk menyambung lagi.
-Dalam Islam pun ada seni juga...!
“Sesuaikah dengan hadhari…?” Tanya teman yang baru masuk.
-Yaa…! Muzik pun makanan rohani…! Dan sifatnya sebagai makanan… perkembangannya juga berubah mengikut zaman… mengikut madani dan tabii… terang Farouk.
“Howweh… saya tak mengaji bab itu, ustaz…” Jawab teman itu.
-Tadi, nampak pandai sangat…! Tindih Farouk.
Teman yang baru masuk itu diam tersipu-sipu.
-Inii… sejak bila jadi macam Benggali, ni? Tegur Farouk pula.
“Benggali?? Astaghfir Allahal ‘azimm…”
Farouk senyum lagi.
“Saya ni ustaz… saja-saja pakai serban ni, nak ikut sunah…”
-Songkok hitam, baju kurung… bukankah lebih manis…!
“Hai… kalau dah ustaz cakap macam itu, tak dapeklah se nak menjawab…” Balasnya sambil ketawa.
iii
Apa gunanya buat rancangan yang orang tak suka tengok dan tak ambil kisah. Takkan sepanjang hari nak siar program dakwah, program sunah, pakai serban pakai kupiah…? Bukan saja golongan remaja yang tidak kisah, malah, ustaz-ustaz pun ada yang menyampah, ujar Farouk.
“Tapi… bukankah pakai serban dan jubah tu sunah, ustaz…”
-Banyak lagi benda sunah yang boleh jadi tonggak iman dan jati diri. Tak perlu jadi Benggali. Kupiah dan jubah boleh dipakai dalam dada, tak perlu mengada-mengada tunjuk alim dan tunjuk warak. Buat apa pakai serban melilit kalau hati berbelit-belit?
Berdesing juga mendengarnya, tetapi kerana yang bercakap seorang ustaz, dan tujuan kedatangannya pun kerana ziarah, terpaksalah dia ikram dan mengalah.
Tidak rugi menghormati orang pandai. Lagipun, dia lebih mengerti sebab mengajinya pun tinggi. Sebab itulah agaknya, dalam bab pakai-memakai dia lebih suka bergondol saja.
Apa gunanya menunjuk alim kalau hanya menjauhkan diri dari remaja. Agaknya begitulah yang difikirkan. Apa guna terlalu ketat berpegang dengan sunah kalau nantinya terlepas dari beberapa program TV, program remaja yang sedang jadi tumpuan utamanya. Yang penting ialah hati… begitulah agaknya.
iv
Campur tolak darab bahagi, memang jadi artis lebih baik. Benda-benda yang orang biasa tidak boleh buat, artis boleh buat.
Memang seronok jadi artis, jadi penyanyi jadi selebriti, jadi fokus media massa setiap masa setiap ketika. Sebab itulah ramai remaja tergila-gila ingin jadi artis, kerana dorongan dan galakannya sepanjang masa. Sokongan datang mendadak dari segenap lapisan bangsa dan puak. Dari sekecil-kecil budak hingga sampai kepada menteri dan ulama.
-Artis penyanyi pun banyak menyumbang kepada negara!
-Buat amal jariah sana sini. -Mengharumkan nama negara di mata dunia hingga dapat bermacam-macam anugerah di peringkat antarabangsa!
-Apa lagi yang tak kena??
Cakap-cakap Farouk terus mengasak dalam fikirannya.
Sebenarnya… terang Farouk lagi, orang-
orang Islamlah yang lebih dahulu mengenali ilmu muzik. Mereka mengambil sumber dari Byzantiun, Parsi dan tinggalan seni orang Mesir sebelum Islam.
Menurutnya, orang Islam telah dibekalkan dengan sumber muzik yang amat seni sifatnya, iaitu al-Quran. Kitab suci itulah kata Farouk lagi, bukan semata-mata sumber hukum, malah mengandungi unsur-unsur muzik dan nilai budaya yang amat tinggi.
Sebab itulah katanya, Imam Ghazali sendiri pernah berkata, bahawa ghairat dapat diperoleh melalui perantaraan mendengar muzik…
“Cheyy…!!”
Dia teringat seketika... sewaktu mencelah hujah Farouk yang bertubi-tubi. Farouk dengan caranya yang tersendiri, yang senyum sepanjang melontarkan idea menjadikan dia berasa selesa.
Dan sebegitu Farouk senyum, dia segera mencelah.
“Itu muzik sufi… bukanlah muzik kontemporari, syeikh…!”
Dengan perubahan wajahnya Farouk kelihatan seperti terpukul. Tetapi segera menghujah dengan membawa fakta sejarah.
Sa‘ad Ibnu Masjah umpamanya, yang dilahirkan pada tahun 678 Masihi merupakan orang yang mula-mula menegaskan adanya seni muzik dalam Islam.
Usaha-usaha Ibnu Masjah itu kemudiannya diteruskan oleh anak muridnya, Ibnu Muhriz yang hidup dari tahun 715 – 757 Masihi. Beliau kemudiannya telah menemukan rentak dalam kombinasi alat-alat musik yang diistilahkannya sebagai ramal.
Entah betul entak tidak, biarlah Farouk yang tanggung. Dia tidak berani menghujah. Sesekali terfikir, bahawa apa yang dikatakan itu hanya untuk menutup ‘aibnya yang tidak keluar solat berjemaah di masjid berhampiran, semata-mata kerana menonton program hiburan... Mencari Biduan. Itu saja.
Walaupun mungkin benar penemuan Ibnu Muhriz dan Ibnu Masjah dalam sejarah kesenian Islam, masakan keduanya lebih hebat dari sahabat yang meriwayatkan betapa ganjaran orang yang mengimarahkan masjid.
Fikir punya fikir, dia terfikir: Barangkali kerana ilmu yang dimiliki mulai terhijab oleh minatnya kepada dunia melebihi dari cintanya terhadap sunah, fikir kawan itu lagi. Ilmunya banyak, tetapi ada benda yang menutupi hati dari melakukannya, barangkali.
Mana ada pendakwah yang Lillahi Taala menjadi kaya? Tiba-tiba soalan itu terpacul dari mulut Farouk. Soalan itu agak memeranjatkan bagi orang jahil agama sepertinya. Tetapi, itulah musibah iman apabila terlalu banyak perkara yang diketahui. Walau pun dia tahu bahawa pendakwah Lillahi Taala akan jadi orang yang paling kaya di sana… namun selama dia di sini... tahunya itu tidak jadi keutamaan untuk dilakukan. Dia hanya bijak di sini tetapi tidak bijak di sana.
Begitu juga orang yang menggalak, membantu, mendorong dan memberi kemudahan kepada usaha-usaha meningkatkan iman; juga akan menerima habuan kekayaan yang sama seperti pendakwah Lillahi Taala; tetapi amat sedikit galakan yang diberi, berbanding kepada artis kontemporari.
Dia teringat sewaktu dijemput menyertai forum dakwah bersama Farouk atas kapasitinya sebagai NGO; bayarannya diterima selepas empat bulan; sedang bayaran untuk artis dibayar sebelum keringatnya kering.
Para penerbit rancangan menunggu dengan cek-cek pembayaran sebaik artis selesai membuat persembahan.
Sebab itulah agaknya – Farouk mula berangan untuk menjadi seorang artis berjadual dalam bidangnya – siapa tahu boleh sampai ke peringkat jempolan, jadi pujaan ramai tua dan muda. Menteri-menteri suka ulama pun suka.

No comments: