Monday, March 31, 2008

BAYANG DI TIRAI BELULANG

Karya
Serunai Faqir


Bayang 1“Apa maksud bicaramu?”Lensanya tepat menikam anak mata Jamian. Bibirnya seakan ingin menarikan kata-kata di kelir amarah. Lelahnya tidak sempat dibaringkan, dikejutkan pula untuk berdalang lagi. Kali ini berdalang dengan teman yang hampir sebaya usianya.

“Anak muda sepertimu tidak harus berfikiran kolot! Inikah hasil didikan yang kau perolehi semasa pengajianmu dahulu?" Tajam belati kata menusuk kalbu. Amin bangun membentangkan semula kelir perdebatan.

Naluri mendesak dia untuk mempertahankan maruah bangsa. Hatinya luka dengan panah tuduhan yang dilepaskan dari busur lelaki yang berambut sederhana panjang itu.

Tombak kata pun diluncurkan, cukup sudah Amin bertahan di kota kesabaran.

“Perdalangan ini sudah menyungai dalam urat, sendi, nadi dan nafasku sejak kecil lagi. Ini adalah amanah bangsa, Jamian. Amanah yang harus kucanangkan ke dalam nubari anak watan.

Perjuangan gemulah Wak Cemplok adalah perjuanganku.” Amin membetulkan sila, sila seorang panglima yang sudah bersedia menghadapi sebarang kemungkinan.

“Ini yang kau pertahankan?" Bundar matanya, Jamian bangun dan menghampiri peralatan muzik Wayang Purwo kebanggaan Amin.

“Sangkaku negara bakal mengecap manis buah akal dan zat budimu dalam bidang pembuatan rumah dan bangunan. Nampaknya aku sudah silap menyisipkan keris bukan di sampirnya.”

Anoman sudah meronta dari dalam dirinya meronta mohon dilepaskan terjahan gada-gadanya.
“Kenapa tidak?” Bisa kata bagai menyucuk jantung.

“Apakah laut fikirmu secetek Tambak Johor yang hanyut bersama arus globalisasi? Sayang, sayang, negeri amat rugi memiliki rakyat sepertimu.”

Jamian mengilas tenungan seorang panglima yang sudah begelora diamuk badai maruah.
“Sayang, sayang kenapa?”

“Kau melihat, tapi tidak memandang. Kau mendengar tapi ketulianmu yang lebih besar. Punya hati tapi terkatup rapat, terkunci mati. Dalam bicara tidak mengerti seperti kakaktua.”
Jamian ketawa lagi. Lebih keras dari yang mula.

“Kau yang buta dan tuli. Tidakkah kau mendengar laung raung kemajuan merayap di segenap ruang dan pojok? Dan kau? Membenamkan diri di kampung ini tanpa sebuah pengertian sambil melayangkan patung Purwo yang tidak pernah kenal semua itu.”


Bayang 2

“Jasamu diperlukan untuk menpertegakkan lagi keampuhan kubu dari seteru. Dan semangat kota ini harus dibayarkan dengan keringat dan darahmu! Lagi pun, mana mungkin terjamah lazat madu tanpa dilurutkan sarang terlebih dahulu. Tenagamu diperlukan, mengerti!” Nadanya keras menombak di hati.

“Wahai Gatotkaca, kelmarin telingaku menangkap berita bahawa laskarmu persis kekarnya seladang jantan, segagah harimau terluka. Apa ada dengan seterumu jika dibandingkan dengan hebat laskarmu? Aku hanya seorang panglima raja yang kecil.”

Anoman mengusap gada-gada, pandangan saling bertukar. Ada sinar ketegangan saling menyambung di anak mata. Bahang makin terasa. Sepi membunuh suasana. Anoman masih mengusap gada-gada untuk kesekian kalinya.

“Rupa-rupanya faham masih belum berlabuh di teluk benakmu. Apakah kekuatan itu berpunca dari urat dan otot yang silang menyilang timbul di tubuhmu wahai Gatotkaca?”

“Maksudmu?” Matanya yang tadi mencerlang dikecilkan. Gatotkaca bingung, tidak mengerti buah bicara Anoman.

“Kekuatan yang paling abadi harus muncul dari hati yang bersih. Tujuh urna bianglala harus diakrabi, baru timbul kenal. Apabila rasa sudah bertaut, perkenalan bertambah intim. Dari situ kekuatanmu bakal menjelang hingga ke nafasmu yang bakal ternoktah.” Sengaja dikias agar dapat menjajah langit tanya Gatotkaca.

Terhinggut-hinggut Gatotkaca, gelihati. Hatinya sudah lembut, kini.

“Tapi ikhtiar itu perlu Anoman. Apa pun yang kau perkatakan, kekuatan mesti bangkit dari jiwamu yang kuat.”

Anoman memotong, “Kekuatan itulah kubu terampuh untuk kau hadapi Rahwana. Terpental dari sanubari yang jernih lantaran Rahwana dalam dirimu harus kau jinakkan terlebih dahulu. Itulah perjuangan yang amat besar.”

Gatotkaca mengeluh. Sejak pemergian ayahanda Bima, dia tidak lagi menjeling kesedihan yang sudah lama tertanggal dari jiwanya.

“Dan lagi, dua hubungan ini mesti berkesinambungan antara Pencipta dan manusia. Kedua-duanya harus seiringan dengan niat yang suci.”


Bayang 3

“Bagaimana pewayanganmu itu tekal dalam mempertautkan perhubungan sesama manusia? Patung yang tidak bernafas, tidak lebih dari belulang kering itu mampu menyawakan hubungan masyarakat?"

“Kenapa tidak? Bukan patung ini sahaja, bahkan iramanya mampu merengkuh manusia untuk hadir dan memperbaharui silaturrahim antara sesama. Kehadiran adalah manifestasi perhimpunan jiwa yang dihubungkan oleh Allah tanpa perlunya pada kata dan bicara kadang kala.”

“Kau fikir ini sesuatu yang sakral?”

“Ya, sudah tentu. Bahkan hasil perkumpulan ini dapat kusuntikkan tatakerama, zat jiwa, nilai yang baik serta budaya kemasyarakatan melalui watak-watak yang melayang di kelir. Sebab itu gelaranku Dalang.”

Jamian tidak berputus asa. Dia fikir sahabatnya harus disedarkan dari lena yang panjang. Kebijaksanaan harus diterjemahkan melalui materi yang berdiri tegak, bukannya dalam dunia mitos dan fantasi pewayangannya.

“Dalang?”

Amin mengambil Gunungan. Pandangannya merinci setiap lakaran yang terukir padanya. Lakaran yang menggambarkan nyalaan api dan mengandung makna tersirat, ilham kreatif Sunan Kalijaga yang disampaikan oleh Dalang melalui penceritaannya. Lambang pengharapan, sumber hidup dan penghidupan. Hebat sekali hidayah Tuhan! Amin tunduk, terharu.

“Ya, dalang itu bermaksud yang ‘menunjukkan’. Umpama menunjukkan ‘jalan’ kepada sesiapa yang ingin memahami erti kehidupan ini. Ia adalah refleksi kehidupan diri sebagai individu, masyarakat dan hubungannya dengan Tuhan. Cantik bukan?”

Jamian menggeleng, dia masih tidak mengerti temannya yang satu ini namun bertuah amat kiranya syarikat memiliki dia. Berfalsafah tinggi dan punya karisma yang hebat dalam mempertahankan apa yang diyakininya.

“Begini, kau kerja dengan kami. Pewayangan itu kau teruskan seperti biasa.” Jamian cuba memujuk Amin. “Kau tidak perlu tinggalkan pewayanganmu. Ya, dengan itu dua pendapatan mampu kau perolehi sekaligus. Bagaimana?” Sambungnya lagi.

Amin menyandarkan Gunungan di sebelah Gatotkaca. Hatinya resah.
“Kau lihat ini. Namanya Anoman. Setianya tidak terkatakan lagi, hikmatan yang tidak tersangkal lagi. Bawah sedikit statusnya dari Semar. Dia adalah panglima agung dalam epik Ramayana. Sekali-kali tidak membiarkan dirinya ditakluki oleh sesiapa, keadilan adalah tujuan hidupnya. Memerangi kebatilan matlamatnya.”

Keyakinan Jamian untuk mengajak Amin bekerja dengannya bagaikan dirampas oleh bicara yang tersirat.

“Apakah Anoman tega membiarkan negaranya terkulai di tangan kemajuan tanpa pembelaan?" Kilas katanya membuat Amin tertegun seketika.

Anoman tiba-tiba beku di tangan Amin, perlahan diletakkan watak panglima itu di sisi Semar.

Bayang 4

“Kau masih tidak mengerti Gatotkaca. Kebebasanku bermaksud mencari erti kehidupan. Perang, hanyir darah serta jerit tangis amat memualkan. Jemu sudah memanjat hatiku. Aku sudah letai mengusung bebannya di pundak ini kerana perang ini meripuhkan kita, lantas melupakan ‘perang’ yang satu lagi.” Anoman meluahkan sisi jiwanya yang sebenar.

“Tapi perang untuk merebut Astina belum berakhir. Sepuluh hari berlalu, namun tiada tanda siapakah wiranya.”

“Begitu juga dengan perangku sendiri. Masing-masing punya perang, sahabatku. Keduanya saling membawa kegemilangan. Tapi perang aku mengembalikan nostalgia pra- usul kejadian insan.”

Galau dibuatnya. Gatotkaca menghampiri Anoman, ditemukan dahi. “Ketumbukan laskar sudah lelah memanggil namamu, Anoman. Bagi mereka, kau adalah azimat penguat semangat ketika berhadapan dengan tentera Rahwana. Tenteranya sudah melewati garis kemenangan.
Kerancuan tentera bermakna tewasnya kerajaan agung Bima. Dan kau perlu berada di situ, mengerti!”

Perlahan Anoman menjauhi Gatotkaca. Sahabatnya itu sudah dirasuk gusar sejak tadi. Apakah dia masih tidak mengerti pendirian ini?

“Apa lagi yang tidak hebat dalam negara ini? Kota dan kubu yang tinggi menyapa awan. Siasah sudah kuaturkan sejak mula bersanggit dengan Rahwana. Laksanakan sahaja seperti yang dirancang.”

“Tapi mereka memerlukan pimpinanmu!” Bentak Gatotkaca dengan harapan Anoman faham akan pendiriannya yang tegas. Dia tidak main-main. Ini soal nyawa yang dipajakkan di medan perang.

Langkah diatur. Tangan tergawang membuka tari purba titih menitih. Anoman tidak bergerak. Pengalaman berlegai dengan musuh mengajarnya untuk bertenang menghadapi suasana begini.


Bayang 5

“Kau sudah gila Jamian!”

Rumah itu bakal bergegar, namun pasaknya masih mampu menahan terjah dan sepak terajang dua perwira ini. Jamian mahu membuktikan dirinya masih kental dengan adat dan seni bangsa.
Jantung Amin berlari pantas, adrenalin segera menghentak kuat dan nadi berdenyut-denyut.

“Mahu mencuba?”

“Apa kau fikir tari dan buah ajaran Wak Reboh sudah terlerai di Sungai Seget? Hei ini keturunan Raden Anjesmoro! Pantang aku orang yang bacul sepertimu, kalah sebelum berjuang.”

Tersentak Amin, telinganya segera berdarah dilukai perkataan sedemikian rupa.

“Aku tidak bacul, hanya perjuangan kita berbeza.” Nadanya lirih menyimpan rahsia.
Amin memasang langkah. Tangannya dibuka memasang umpan. Di gelanggang Wak Reboh dahulu sama-sama bermandikan pasir menuntut pencak Cimande di Parit Tengah. Jamian memasang kekuda rendah. Lakunya merayap mencari ruang dan peluang untuk menyerang persis sang harimau memburu mangsa. Mujur ruang tamu rumah Amin agak lapang.

“Baiklah, persilakan wahai pendekar.”

Kendang, Saron dan Slendro bagaikan berlaga memperdengarkan irama perangnya. Irama purba menjelang dua nafsu yang bertarung.

Ting tang cak pung

Ting tang cak pung

Ting tang cak pung

Amin tenang. Tanpa bertangguh penumbuk sulong dihantar, Amin menggelek. Masih belum mahu membalas. Jamian terdorong sedikit dan mengilas penumbuknya mencari sasaran.

“Belum lagi Jamian, langkahmu sedikit sumbang barangkali.” Amin menepis lalu menjauhkan diri. Jamian memasang semula kekuda, dalam keadaan menanti.

“Kenapa tidak menyerang?”

“Sudah kukatakan bahawa aku hanya ingin menawan kota hatiku dengan ilmu dan amal, pewayangan sebagai simbol, bukan nafsu menjadi taruhan.”

“Baiklah pertahankanlah pewayanganmu itu dengan ini!” Meluncur pula buah keris, sepantas kilat Amin menangkap dan memulas tangannya ke belakang. Dia menebak Jamian, hampir sahaja dahinya menyinggah di bucu meja. Buah sempok titipan ajar-ajarnya memang berkesan.

“Memang langkahmu sumbang, Jamian. Tumbukan langsung tidak membawa impak, lemah bagai ayam yang tewas bersabung. Isinya memang sudah tenggelam di dasar Sungai Seget, yang tinggal hanya sarung.” Berhati-hati dia melonggarkan kuncian, mana tahu Jamian menghantar lagi buah yang seterusnya.

Jamian menyeka peluh yang mula berpangkal di dahi. Nafas turun-naik bagai ikan yang terdampar di daratan. Lama benar dia tidak berpencak. Wajahnya merona merah menahan penat sedang Amin tenang sahaja bagaikan tiada apa-apa.

“Kau… kau masih berpencak?” Putus-putus nafas Jamian.

Amin mengangguk.


Bayang 6

“Kau tidak perlu faham tentang diriku. Aku mencari diriku. Kenal-kenal akan dirimu, kias ibarat hendaklah tahu, kelak pulangmu jalan yang satu ke hadrat ilahi akan makrifahmu. Bukan susah, bukannya payah. Kalau iradat disiram sudah, jangan ditunggu jangan dilengah, biar pun punah. Kenal-kenal, biarlah selalu ingat, ingat mengingat jangan kau jemu.”

Gatotkaca membundarkan matanya. “Untuk apa, nah ini bukan dirimu?”

“Gatotkaca, kalau sudah kenal kelak, hatimu bagaikan perindu, tiada henti dayu-mendayu. Berserah jangan kepalang, biar luruh daging dan tulang. Jangan kau toleh lagi ke belakang, kelak ketemu pandang memandang. Selalu kuingat, kupesan, hidup ini sebagai insan, menyelam jauh di lubuk keinsanan, supaya bersujud di hadrat ketuhanan. Tiada daya upayaku. Aku mencari Semar.” Anoman melabuhkan punggungnya, rehat seketika. Menghilangkan lenguh yang mula merayap di kaki.

“Semar? Apa bicaramu ini Anoman? Sungguh kutidak mengerti kilas kata, madah indahmu ini.”

Kali ini giliran Anoman termenung. Berat benar untuk berkata, bagai tidak terluah rasanya. Dia menyeluruhi wajah Gatotkaca seraya berkata, “Ya, aku mencari Semar. Ia ada dalam diriku dan dirimu. Itulah pencarianku selama ini, bukan sengaja mahu menghindar perang. Dia tidak wujud dalam perang itu, hanya dalam peperangan dalam diri. Dia wujud.”

“Aneh kau ini.”

“Aneh bagi yang tidak mengerti dan juga kerana kau tidak memahami.”

Anoman membisik ke telinga Gatotkaca.

Bergelombang hatinya. Gelitar sudah jiwa Gatotkaca yang megah dan gagah tadi. Dia tunduk, silu menyapa. Ah, seorang panglima gagah berani sudah melunturkan aku dengan syair dan bait ‘perkenalan’. Dia terkesima.


Bayang 7

“Semarlah itulah jauhar dalam diri yang perlu ditemui. Itulah yang mengukuhkan jiwa terdalam kita dengan kekuatan yang ada dalamnya. Kias leluhur kepada kita untuk mencari.”

“Maafkanku Amin.” Air mata merangkak dari danaunya.

“Sebab itulah negeri bergelar Johor ini sempena perkataan jauhar yang bermaksud permata. Ada permata dalam negeri ini Jamian. Dalam diri kita pula, semar itulah jauharnya.”

“Meski tidak kufahami sepenuhnya tapi kukira itu sudah cukup.” Jamian tunduk, hatinya dicucuk syahdu. Entah dari mana hadirnya.

Amin mengambil saron, tangannya lembut menyapukan brasso agar lebih berkilat dan terserlah.
Saron diletakkan kembali ke bekasnya. Anoman dan Gatotkaca diawang-awangkan bagai wayang sedang beraksi. Sekejap-sekejap pandangannya menyeluruhi patung itu. Esok berdalang lagi di kota Jauhar sempena Hari Kemerdekaan. Khabarnya Kuda Kepang, Reyog dan Barongan juga ada. Amin menarik nafas kelegaan. Jamian memerhatikannya. Lalu kedua-duanya patung itu diletakkan di sebelah Semar. Semar yang perahsia, menyimpan bayang di tirai belulang.


Glosari:
Jauhar - perkataan Arab bermaksud permata, Johor.
Semar, Gatotkaca - Watak-watak dalam Wayang Purwo
Anoman - Juga disebut sebagai Hanuman, merupakan watak pahlawan dalam Wayang Purwo yang terkenal.
Rahwana - Watak antagonis dalam Wayang Purwo.
Astina - nama negeri dalam penceritaan Wayang Purwo.
Kendong, Saron, Slendro - peralatan dalam muzik Wayang Purwo.
Jamus Kalimasada - Hikmat/lambang pegangan yang diterjemahkan sebagai kalimah syahadat. Pemegang asalnya dikatakan adalah raja Yudistira yang bertemu dengan Sunan Kalijaga sebelum pulang ke rahmatullah dalam Hikayat Panji.

No comments: